Dzień po dniu – odcinek trzeci. BPS i co zabrać do torby
Źródło: Filip Kuźniak
28 May 2012 15:30
tagi:
Gomola, etapówki, wyścig etapowy, Beskidy MTB Trophy
RSS Wyślij e-mail Drukuj
Otrzymaliśmy od Was wiele sygnałów, by w kolejnych odcinkach skupić się na poradach, które będziecie mogli wykorzystać w zbliżającym się Beskidy MTB Trophy. Zmieniamy zatem sekwencję naszych artykułów o etapówkach. Dziś opowiemy Wam o tzw. BPS, czyli bezpośrednim przygotowaniu startowym, oraz o zawartości bagażu zawodnika wieloetapowego.

BPS – Bądź Pewny Swego (albo jak kto woli - Bezpośrednie Przygotowanie Startowe)

Do Beskidy MTB Trophy pozostało już tylko dwa tygodnie i nie wszystkie informacje z tego artykułu zdążycie przed Trophy wykorzystać. Niemniej lektura powinna dać Wam świadomość, na jaki wynik w beskidzkiej etapówce możecie się nastawić oraz, co ważniejsze, jakie wnioski wyciągnąć po wyścigu, by móc dobrze przeprowadzić BPS przed kolejną etapówką, np. Sudety MTB Challenge.

BPS
BPS jest oczywiście oparty na metodzie obciążenia i odnowy


Po sumiennym przepracowaniu zimy, po zbudowaniu bazy, po pierwszych startach w maratonach przychodzi czas przygotowania do imprezy o najwyższym priorytecie, czyli etapówki. Zasadniczym elementem dobrego przygotowania jest tzw. BPS, czyli bezpośrednie przygotowanie startowe. W moim przypadku jest to z reguły 4 tygodniowy blok, którego głównym celem jest uzyskanie jak największego efektu kompensacji właśnie na dni wyścigu. O podstawowych założeniach BPS opowie Wam Daniel Paszek vel. Cyclotrener, trener kolarstwa, który przygotowywał mnie i Szymona Zacharskiego do IronBike 2011 i La Ruta de Los Conquistadores 2011:

Daniel Paszek
Przed startem w Beskidy MTB Trophy czy Sudety MTB Challenge, warto zrobić rachunek sumienia, by wiedzieć jak i czy w ogóle nasz organizm podoła trudom tych bardzo wymagających wyścigów etapowych:

- czy mogę poświęcić na trening od 5 – 10h w ciągu tygodnia?
- czy mam skłonności do kontuzji w wyniku przeciążeń?
- czy startuję głównie na dystansie MEGA czyli mój maksymalny czas jazdy na zawodach wynosi około 3h?
- czy przygodę z kolarstwem zacząłem 2 lata temu?
- nigdy nie trenowałem w górach dzień po dniu?

To oczywiście tylko niektóre czynniki, ale jeżeli na 3 z pośród nich odpowiedział(/a) eś TAK, to uważam, że start w etapówce nie będzie najlepszym rozwiązaniem dla Twojego rozwoju sportowego (jeśli oczywiście Twoim celem jest ściganie się, a nie przejazd „by ukończyć” przyp. Red.). Skrajne wyczerpanie organizmu, czy kontuzja w wyniku przeciążenia, mogą bardzo źle rzutować na dalszą część sezonu.
Głównym założeniem bezpośredniego przygotowania startowego (BPS) powinno być stadium superkompensacji w wyniku treningów zgodnych z zasadą specyfikacji imprezy docelowej.
Przystępując do BPS powinniśmy być wypoczęci, czyli zaczynamy przygotowania po tygodniu regeneracyjnym zakończonym badaniami wydolnościowymi oraz lekarskimi. Należy pamiętać o podstawowej morfologii krwi już na samym początku, aby wykluczyć wysokie obciążenia treningowe na słabych parametrach morfotycznych.
Jednym ze sposobów przeprowadzenia BPS mogą być przykładowo dwa mikrocykle (tygodnie) kształtujące wytrzymałość tlenową oraz jeden z akcentem na jazdy podprogowe, zakończony tygodniem regeneracyjnym w oczekiwaniu na adaptację. Drugim z wariantów mogą być starty kontrolne wplatane w 3 – 4 dniowe bloki zgodnie z zasadą specyfikacji imprezy docelowej. Przykładowo:

Czwartek – wytrzymałość tlenowa do 4h
Piątek – trening z 2 akcentami pod progowymi przeprowadzony w górach do 3h
Sobota – start w maratonie na dystansie GIGA
Niedziela – wytrzymałość tlenowa do 5h, kadencja + 5 obr/min. więcej niż zwykle


Daniel Paszek
Daniel Paszek - nasz trener, dietetyk oraz zawodnik.



Jeszcze innym rozwiązaniem jest zrezygnowanie ze startów kontrolnych i skupienie się tylko i wyłącznie na treningu również w 3 – 4 dniowych blokach treningowych, czego osobiście jestem zwolennikiem. Na tym etapie przygotowań warto mieć w pełni przetestowane odżywianie przed, w trakcie, oraz po treningu. Eksperymenty z nowymi napojami hipotonicznymi w trakcie etapówki mogą mieć złe dla nas skutki. Reasumując temat odżywiania wraz końcem BPS musi zostać zamknięty.
Wraz z końcem przygotowania specjalnego poświęcamy od 5 – 8 dni na regenerację i adaptację są to tzw. aktywne wypoczynki – jazda od 30 do 120min. w strefie aktywnej regeneracji.
Po zakończonej imprezie należy również poświęcić od 1 do 3 tygodni do pełnej odbudowy psychofizycznej, - oraz zacząć stawiać na nowo fundamenty na drugą część sezonu.


Beskidy MTB Trophy
Na trasie Beskidy MTB Trophy, 2011


Zatem myśląc o Beskidy MTB Trophy, bieżący tydzień jest tym, w którym wykonałbym mocną pracę na obciążeniach progowych, najlepiej w bloku kilkudniowym. Tydzień poprzedzający Trophy poświeciłbym na regenerację i oczekiwanie na kompensację w dniu startu.

Koncepcję BPS możecie w pełni wykorzystać natomiast przed kolejną etapówką np. Sudety MTB Challenge.


Co zabieram do mojej torby startowej?

Powodzenie w etapówce zależy nie tylko od siły Twoich nóg, serca i płuc, ale także od właściwego przygotowania sprzętu, odżywek itd. Nie ma tu oczywiście żelaznych reguł. Podczas startów w wielu etapówkach, wypracowałem sobie kilka zasad, które zawsze stosuję przygotowując się do startu w tego typu wyścigu. Oto one:

1. Lista – zawsze robie listę rzeczy do zabrania na wyścig z podziałem na:
a) ubrania rowerowe,
b) ubrania cywilne :-))
c) części rowerowe,
d) narzędzia
e) akcesoria rowerowe,
f) regeneracja,
g) lekarstwa,
h) higiena

2. Jedna torba – zawsze staram pakować się do jednej torby odpowiadającej litrażem torbie, którą w ramach startowego przekazują organizatorzy (z reguły tak jest na etapówkach z punktu do punktu).

3. W torbie zawsze mam duże worki na śmieci.

Filip Kuźniak
Jedna torba, to bardzo dobre rozwiązanie


Kilka słów o zawartości torby. Nawet jeśli nie mam jednolitych strojów teamowych na każdy dzień wyścigu, to zawsze biorę na etapówkę tyle kompletów strojów ile jest etapów. Już dawno wyszedłem z założenia, że najważniejszy po zakończeniu etapu jest odpoczynek i zredukowanie do minimum innych czynności, nie polegających na ściganiu albo regenerowaniu się. Postępuję zgodnie z maksymą, którą kiedyś gdzieś słyszałem: jeśli nie musisz kręcić to idź, jeśli nie musisz iść, to stań, jeśli nie musisz stać to usiądź, jeśli nie musisz siedzieć to się połóż!!!. Zatem zamiast prać, wolę powiesić brudne rzeczy by wyschły i się położyć. Rano, przed startem do kolejnego etapu pakuję brudne, suche i z reguły sztywne :-)) ciuchy do wspomnianych worków na śmieci i wrzucam do torby startowej. Jeśli są suche, to jest duża szansa, że nie zgniją przed powrotem do domu.

Zawsze minimalizuję ilość ubrań cywilnych, by zrobić w torbie sporo miejsca na jedzenie, odżywki. W bagażu zawsze mam opakowanie makaronu i ryżu, odżywkę węglowodanową, odżywkę izotoniczną, batony startowe i regeneracyjne, odżywkę białkową, gainera, BCAA, glutaminę, pojemnik próżniowy, shakera, łyżkę, talerz i kubek. I tu wracamy do wypowiedzi Daniela o właściwych nawykach żywieniowych przed, podczas i po zakończonym etapie. Jest to element kluczowy dla ukończenia etapówki w niezłym stanie fizycznym. O pewnych zasadach przyjmowania jedzenia i odżywek napiszę za tydzień, a dziś tylko jedna podstawowa zasada – po zakończonym etapie nie ustawiam się do kolejki by umyć rower. On może poczekać, mój organizm NIE! Zaraz za metą "lecę" by uzupełnić węglowodany i BCAA. Im później to zrobię, tym komfort jazdy na kolejnym etapie będzie mniejszy. Na IronBike dochodziło do śmiesznych sytuacji – byliśmy z Szymonem chyba jedynymi zawodnikami, którzy myli swoje rowery wieczorem. Po zakończeniu etapu zawsze naszym priorytetem było zjeść i odpocząć. Organizmu nie oszukasz.

Filip Kuźniak
Po zjedzeniu, umyciu się i drzemce, czas na serwis roweru


Części zamienne – temat rzeka. Mój żelazny zastaw na etapówkę to:
• opony 2 x Geax Saguarro. Moim zdaniem dobieranie opon kierując się kryteriami – szybkość, przyczepność jest drugorzędne. Myślę, że podstawową cechą opon na etapówkę jest wszechstronność (no, chyba, że jedzie z Tobą mechanik, który zadba byś na co dzień miał/miała dobrane opony do charakterystyki trasy etapu). Jeśli jesteś na etapówce zawodnikiem-mechanikiem- masażystą w jednej osobie, to wymiana opon po to by ciut szybciej, albo bardziej pewnie jechać jest kolejną czynnością, która „zje” trochę Twojego czasu na odpoczynek. W szczególności jeśli opony zalewasz mlekiem. Ja stawiam zatem na pewną, wszechstronną oponę, zalaną płynem, która przetrwa cały wyścig. Saguarro przetrwały cały Transalp, całe Trophy, całe TransRockies i cały IronBike. Dla spokoju ducha zabieram ze sobą do torby jedną zapasową oponę na wypadek masakrycznie błotnych warunków i jest to Specialized Capitain Control.
• Klocki hamulcowe – zawsze mam dwa zapasowe komplety w torbie.
• Hak przerzutki - MUST!
• Kawałek gumowej rurki, strzykawka i płyn hamulcowy
• 1 linka przerzutki
• 2 x dętka
• 2 x szprycha z każdego rodzaju jaki mam w kołach + nyple
• Łańcuch (weź poprawkę na stan napędu, nowy łańcuch na „wyjechanym” napędzie może przysporzyć wielu frustracji).
• Zapasowe kółka do przerzutki
• 2 x spinka do łańcucha

Narzędzia i akcesoria, które zabieram do torby:
• 2 x blok do butów SPD
• Bukłak na wodę + bidon
• Mały klucz francuski
• Bacik do kasety
• Klucz do kasety
• Małe kleszcze
• Skuwacz łańcucha
• 6 x rękawiczki lateksowe
• Szmata
• Olej do łańcucha
• Pomka CO2 + 2 x naboje
• Pompka
• Spirytus w areozolu (z Lidla) do czyszczenia łańcucha
• Olej teflonowy w spayu
• Mleczko do opon
• Mała szczotka do mycia roweru

Beskidy MTB Trophy
Beskidy MTB Trophy 2011 - po czwartym dniu. Ci, którzy ukończyli, czyli finiszerzy. Było warto.


W kolejnym odcinku, który opublikujemy już 1 czerwca podrzucę Wam kilka własnych doświadczeń w zakresie regeneracji, którą od zawsze uważam za podstawową umiejętność w ściganiu etapowym.

Komentarze:
Tego artykułu jeszcze nikt nie skomentował.
Bądź pierwszy!
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby skomentować ten artykuł.
Jeżeli nie posiadasz konta, zarejestruj się i w pełni korzystaj z usług serwisu.
Grupa Kolarska
Gomola Trans Airco
Get the Flash Player to see this rotator.
Wirtualne360
Gomola Trans Airco
Panorama 360, Gomola Trans Airco  - Team MTB

Najpopularniejsze artykuły
Subskrypcja
Promuj serwis LoveBikes.pl
RSS Wyślij e-mail Facebook Śledzik Gadu-Gadu Twitter Blip Buzz Wykop



Polecamy
Wejdź i zobacz!
Wspieramy:
MTB Marathon MTB Trophy MTB Challenge
© 2012-2016 Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie zawartości serwisu zabronione.
All right’s reserved.